Facebook ottaa tällä viikolla käyttöön GDPR:n mukaisen tietosuojakäytännön 

Viimeisten viikkojen aikana Facebook on jo ilmoittanut useista muutoksista, joita se on tehnyt alustaansa sekä toiminnoista, joilla se on lisännyt käyttäjien mahdollisuutta seurata heistä kerättyä dataa ja vaikuttaa siihen. Tällä viikolla Facebook on ilmoittanut ottavansa Euroopassa ja Kanadassa käyttöönsä uudet tietosuojakäytännöt.

 

Ne pohjautuvat 25. toukokuuta Euroopassa voimaan astuvaan yleiseen tietosuoja-asetukseen (GDPR), mutta Facebook kertoo halunneensa panostaa vieläkin vahvempaan käyttäjien tietosuojaan. Olemme koonneet tänne ne kohdat, jotka Facebookissa mainostavien on hyvä tietää tällä viikolla tapahtuvista muutoksista.

Läpinäkyvyys auttaa ymmärtämään miten dataa käsitellään

Tärkeänä tavoitteena Facebookille on ollut parantaa käyttökokemusta tekemällä käyttäjädatan hyödyntämisestä ja seurannasta läpinäkyvämpää. Apuna on käytetty satoja Facebookin omia asiantuntijoita sekä ulkopuolisia tahoja, kuten viranomaisia ja tietosuojan asiantuntijoita. Kaikki käyttäjät joutuvat tarkastamaan ehdot, joissa kerrotaan, miten Facebook käsittelee dataa ja tekee valintoja liittyen käyttäjien yksityisyyteen. Nämä uudet toiminnot otetaan käyttöön Euroopassa tällä viikolla ja muualla maailmassa lähiaikoina. Mainostajan on hyvä tiedostaa, etteivät kaikki käyttäjät hyväksy uusia käyttöehtoja saman tien ja jotkut eivät laisinkaan, millä saattaa olla vaikutusta mainosten näkyvyyteen kevään aikana.

Mainokset, jotka perustuvat kumppanien dataan

Jatkossa käyttäjät voivat itse valita haluavatko he, että ulkopuolisten tahojen tuottamaan dataa käytetään mainonnan kohdentamiseen. Kohdennusdatana on käytetty mm. verkkosivuilta ja mobiilisovelluksista tulevaa tykkäysnappien tuottamaa tietoa. Vaikka käyttökokemuksen näkökulmasta ulkopuolisen datan avulla kohdennetut mainokset ovatkin parhaiten sopivia, osa käyttäjistä todennäköisesti kieltää tämän periaatteellisista syistä.

Profiilitietojen hyödyntäminen mainonnassa

Jos käyttäjät ovat jakaneet profiilitiedoissaan poliittisia, uskonnollisia tai parisuhdetietoja, Facebook pyytää valitsemaan käyttäjiä jatkavatko he näiden tietojen näyttämistä ja antavatko Facebookin hyödyntää tätä informaatiota mainonnan kohdentamisessa. Kuten aikaisemminkin, tämän tiedon lisääminen profiiliin on valinnaista, mutta Facebook haluaa tehdä käyttäjille helpommaksi lopettaa näiden tietojen jakamisen. Eli jos olet käyttänyt edellä mainittuja tietoja kohdentamisessa, todennäköisesti kohdejoukkosi pienenee ainakin hetkellisesti.

Kasvojentunnistusteknologia mahdolliseksi kaikkialla

Kasvojentunnistusteknologia on herättänyt jatkuvia spekulaatioita siitä, onko sitä hyödynnetty myös mainonnan kohdentamisessa. Facebookin mukaan teknologia on auttanut suojaamaan yksityisyyttä ja parantamaan käyttömukavuutta. Tämän avulla on voitu tunnistaa, kun joku muu on yrittänyt käyttää henkilön kuvaa profiilikuvanaan. Facebook on myös ehdottanut käyttäjille henkilöitä kuviin ja videoihin merkittäviksi. Kasvojentunnistusteknologia on ollut Facebookilla käytössä jo yli kuusi vuotta suurimmassa osassa maailmaa, mutta vasta nyt Facebook tuo sen Eurooppaan ja Kanadaan. Kasvojentunnistus on siis täysin valinnanvarainen toiminto kaikille Facebookin käyttäjille, ja käyttäjät voivat itse määrittää laittavako sen päälle. Hyväksymällä kasvojentunnistuksen käyttäjä näkee, miten Facebook käsittelee kasvotunnistetietoja. Mainonnassa sitä ei näillä näkymin voi hyödyntää.

Rajoituksia mainontaan nuorille

Nuorten suojaksi on tullut myös uusia toimintoja, joilla halutaan erityisesti suojata alaikäisiä käyttäjiä. Jatkossa mainontakategoriat teineille ovat rajoitetumpia, ja Facebook kysyy kaikilta teineiltä, haluavatko nämä nähdä kumppanien dataan perustuvia mainoksia ja haluavatko he sisällyttää henkilökohtaisia tietoja profiiliinsa. Myös kasvojentunnistus on poissa päältä kaikilta alle 18-vuotiailta. Samalla on rajoitettu, mitä tietoja muut voivat hakea teinien profiilitiedoista. Tällaisia tietoja ovat kotipaikka ja syntymäaika.

Facebook on myös luvannut perustaa oman globaalin tukipalvelun teineille ja luoda heille suunnattua koulutusta yksityisyydensuojasta. Joissakin EU-maissa 13-15-vuotiaat tarvitsevat vanhempien tai huoltajan luvan Facebookin toimintoihin, jotta heille voidaan näyttää kumppanien datalla kohdennettuja mainoksia tai uskonnollisia ja poliittisia viestejä. Jollei nuorella ole em. lupaa, hän näkee Facebookista vähemmän personoidun version ja vähemmillä toiminnoilla siihen saakka, kunnes on luvan saanut.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.